6 Disember 2010

mok juak cerita! mun sik cerita, sik pat tdo. pasal amoi cantek dtg tanpa suara-_-

hai~ hari sik hujan.. biasanya, malam2 camtok. aku taip, mesti hari hujan. 
aku tengah senyum. bukan gila. tapi ada sesuatu yang cali. hak9. 

tadik aku makan mekdi, tapi ya bukan penting pun.....coz semua pernah makan mekdi, kecuali orang sik mampu. kesian. tengah2 aku huha huha tetak2 ngan kawan2 aku, tipah ngan joyah tek, diserikan lagik dengan Mcflurry (1st time ku rasa) , tiba2, datang amoi tok,cina, biak belasan tahun... datang tanpa suara... nya datang2 melambey2 mekorang. mesti nya cakap, hai... aku lambey balit... lalu, nya hulur kan sigek kertas, lam kertas ya ada tulis, panjang lebar lah. sik ku ingat. pa yang aku paham, nya padah, nya dari organisasi kumpulan pekak dan bisu, o tedah... duhal pekak dan bisu amoi cantek ya tek. kiut jak muka nya.. lalu nya menghulurkan sigek benda... kiut! aneh.. cantek! 




paduhal.. nya berjual, RM6 sigek, beli 2 RM10... adoh... bingong dah aku mun soh beli2 tok.. korek2222 welet.. nasib ada RM6 ke atas. so aku beli dengan ikhlas.. IKHLAS... mun dah aku mampu beli Macfluury perisa coklet ya, sik kan sik mampu sedekah...kan kan kan..

lagik pun aku rasa, cara nya 'meminta' ya, bagus, sebab dijual dengan barang... konteks ya sik dinama kan meminta sedekah. gik pun, cantek apa benda dijual nya.. unik.. aku suka.. mesti nya polah kedirik... 

lepas amoi ya berlalu pergi, suasana huha huha tek bertuka sentimentel.. lalu bercerita pasal orang mintak sedekah.. kat mana2 pun ada. p miri tok jarang temu... mun di kuching... peh.. kat area satok ya lah paling.. p cdak bagi tisu.. kira ok lah ya.. berbanding ada kakak aku pernah jumpa peminta sedekah yang ke22 tangan nya putus.. macam disengajakan potong.. mesti ada sindiket. kesian. macam2 dunia tok... kiamat lah dunia... 

aku kenang2... kesian bah tangga orang cmya. ku sa, amoi ya, sik penah makan mcD.. kita tok, hampir tiap minggu makan mekdi.. *sayu hati*. bukan setakat kedak amoi ya, banyak gik orang kat luar ya sik kalak makan mekdi. di cya kita patot bersyukur apa yang ada... sempenan tahun maal hijah tahun baru tok, kita ubah hati kita supaya lebih prihatin.. jangan pentingkan diri sendiri. kita rasa kita susah, banyak hutang, or wat ever, tapi kita hanya tengok dunia luar jk, dalam2 kita sik tengok. prihatin lah, dengan menghulurkan bantuan. contoh jalan untuk hulurkan bantuan dengan berzakat. masyaallah.. aku terbaca sigek info malam tadik, 

:::anak wajib bayar zakat bgi pihak arwah ayah nya, sebelum bayar hutang  orang lain dll:::


“Orang mati yang masih belum membayar zakat, maka zakat itu wajib dikeluarkan daripada hartanya sebelum membayar hutangnya sesama manusia dan sebelum melaksanakan wasiatnya dan bahagian waris-warisnya.” 


tengok lah, betapa penting nya zakat untuk membangun umat islam. eleh... macam skema jk ayat aku.. ya lah, aku cakap berdasarkan pengalaman... dah tengok orang susah, dah tengok orang senang.. ok lah. malas nak repak... kat ctok, aku mok ucapkan..
SALAM MAAL HIJRAH..:D


beli kasut kiut ngan Qis tek!;)

k.. cam besa. posing muka macam mayat! *pucat* sik suka pakai lipstik!hantu lam cta THE EXORCIST pun takut!;)



3 ulasan:

Azwandy Bin Muhamad berkata...

salam...

Chali bah kamu neh...haha...

AinnalinaRamdzan berkata...

kmk penah juak knk gia koh... p nya jual sticker.... yg ktk pun ya cantek agik...hehe

Tanpa Nama berkata...

part joyah n tipah kurang stuju..
cuma ada knk tapis kit ceta tok.. part ktk mok jual balit brg d beli ya xdcrita.. hahaha

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...