22 Jun 2011

kisah dongeng aku

assalammualaikum


macam ne hari torang haritok? ok? mesti ada sik ok nak... nak... nak.... kira ok lah ya... sebab orang cakap, kita semua hidup dalam ketegangan, dari waktu ke waktu, serta dari hari ke hari; dengan kata lain, kita adalah hero dan heroin dari cerita kita sendiri.. best kan? coba tengok cerita kat tv, contoh lah yang paling ketara. cerita hindustan.. tengok hero heroin nya, macam2 jak cabaran dalam hidup cdak. mun xda cabaran sik pat lah jadi hero. so, tempuhi lah dengan tabah dan berani. kita adalah hero sejati!! dan pasti mengharapkan HAPPY ENDING.. dan lepas happy ending, ada jak sambung...ada ndah gik cabara.... jadi cerita hidup kita tok ada episod. macam cerita indon sinetron..last kalik... 


biasa... lepas kita mehembus nafas terakhir... cerita hidup kita pasti berakhir.. tammat lah kisah kita di dunia tok.. tapi cerita kita belum abis gik.. di akhirat kelak kita akan di beri ganjaran. kira macam ada anugerah bintang populer konon tek award2 akan diberikan kepada pemenang yang sentiasa beramalan kepada kebaikan dan patuh perintah Allah. bukan setakat janji, tapi pasti. "Dunia itu adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir" jika dunia melalaikan kita,kita umpama seorang kafir, dan jika dunia tok kita gunakan sebaik nya ke jalan Allah, syurga adalah ganjaran kepada orang beriman. insyaallah.


KERJA.

mok tanyak, dari jam 8 pagi, sampey jam 5 petang, apa jak kerja kita polah? berapa jam kita polah kerja, dan berapa jam kita poya2? poya-poya ya macam, main FB, kua minum, berloya burok, mengumpat. dll. kita ambik masa 8 jam kerja.. boleh tengok, dalam 8 jam ya hanya 5 atau 4 jam jak kita polah kerja. jam yang lain? so di cya.. adakah gaji yang kita terima mengikuti apa yang kita kerja? halal ka? aku terbaca status rakan Fb ku tadik, ada padah pasal kategori pekerja..




*bos dan setiausaha*



KATEGORI PEKERJA

1. hebat dan dihormati

- tok biasanya cdak bos-bos lah pun kategori. tapi kadang-kadang, ada bos yang hanya di takuti dan sik dihormati.  ada juak bos yang hanya menjadi ketua (bos) tapi sik juak hebat ne... yang hebat nya adalah pekerja bawahan.

2. tak hebat tapi minta dihormati

- tok orang eksen lah tok. kerja sik, tapi mulut jak lebeh. apa ya? just talk not act!! 

3. hebat tetapi tak diiktiraf

- orang camtok nang kesian. pihak atasan mepergunakan tenaga, tapi sik berikan ganjaran yang setimpal.. khas buat pekerja yang sabar. dalam mind orang ya... "kerja satu ibadah"tapi.. kalau dah kerja  dah bagus, dan memang kerja pun memerlukan pekerja ya.. y not beri ganjaran lebih? sampey Rasulullah saw ngeluar hadis:

 "Majikan seharusnya membayar upah pekerjanya sebelum peluh di dahinya kering." 

ya bermakna ganjaran yang dijanjikan tidak seharusnya dilewatkan atau diambil sambil lewa jak.ya jelas menunjukkan teras antara hubungan majikan dan pekerja ialah KEJUJURAN.. tak gitu?

4. suka mengarah. kerja kurang

- tok kira macam bossy lah sikit. dah memang bos, mesti tugas nya mengarah kan. tapi ada juak bukan bos bertugas arah ya arah tok.pandey lah? suruh orang buat kerja, nya dirik poya2? tapi kalau sesuatu arahan ya berbentuk pembelajaran.. ya ok.

5. kualiti sederhana. kerja semata-mata utk gaji 

-  nak tok nang pakey orang sik cergas. polah ya polah kerja. ya pun tunggu arahan.kerja lu.. lu lah buat...  janji hujung bulan dapat gaji. 


6. tak diingini. nak buang tak boleh -

eh helo?? makan gaji butak?? orang lain kerja nya ya ilekk... ONLINE.. buang lam tong sampah jak. nak dibuang pa lah hak kita mok buang orang camtok. kita bukan bos, bukan orang besar. ne tuju orang besar sik buang? er.. ntah.
7. tak boleh bekerja. didoakan cepat berhenti

- pekerja camtok lembab... ajar ya ajar tok. sik juak paham...may be sik ngam dengan persekitaran. tapi kalau ada usaha, belakang parang kalau di asah tajam juak akhir nya.


7 jenis pekerja ya memang terjadi kepada mana2 tempat. sik da kaitan dengan siapa-siapa. jadikah lah kerja ya suatu amanah. konsep amanah dalam kerja iaitu tanggungjawab. kalau praktik kan, insyaallah Allah akan mempermudahan semua.  

Firman Allah swt yang bermaksud : "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan, meskipun seberat zarah, akan dilihatNya (balasan) kejahatan itu."

kalau kita polah kerja dengan bagus, kita boleh tengok, nama kita akan orang kenang-kenang kalau kita sikda. biasa... orang.... kalau dah pergi baruk terkenang.... sama macam cinta. oh tiba-tiba!



*brother & sister sharing One ice cream, and love*


thanks for reading.. sori sebab thinking~




Pelangi: ingin jadi bintang untuk bulan^_*






kalau sik suka jangan anok kamek:(

kalau suka boleh like.




pelangi: sik mampu berhias, asal hati yang iklas =)

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...