28 Jun 2011

apa benda ISRAK & MIKRAJ??

*telefon ofis berbunyi*

PM: halo? ****** miri..
Org: ini dari teleKOM,
PM: waalaikumussalammm
Org: bukan, saya dari teleKOM... pintu ofis bawah sudah boley kunci
PM: a?? *tetak* OK2... nanti ha...


saja iklan:D sebab aku terkenang tiba2!!
hahahaha.


assalammualaikummm


apa kabar oiiii... bagus? bagus2 lahh.. mun sik bagus sik la kita sehat2 online2 camtok.. okeh, entry kalik tok sekda lah mok syok sendirik macam marek. coma aku kenak anok. aku anok balit. lawan nya aku tok.. ahh.. malas mok ceta. okeh okeh... 2, 3 hari tok, aku pasan juak lah orang mala post pasal ISRAK DAN MIKRAJ tok, post dari ILUVISLAM.. dll.. selain ya ada juak la ku tertengok jadual ceramah-ceramah dari surau ke surau dan masjid di miri tok bersempena ISRAK DAN MIKRAJ. so, lamak aku ingat.. pa benda best glak hari ISRAK DAN MIKRAJ tok. tahun lepas ingat ku apa. tang ada lupak. ada apa dengan peristiwa ya. 

mok ceta ringkas lah. mun ku kopi paste lak, sama ya juak torang bercarik lam google. dah ya sik paham. 
ISRAK & MIKRAJ tok berlaku pada 27 Rejab dan disambut oleh seluruh umat islam dalam dunia tok. sik tauk la shah rukh khan sambut sik. nya macam hari kebesaran umat islam la, macam maulidul rasul, awal muharam.. tapi tareh 27 rejab tok nang susah kita mok ingat. mun di soh ingat bila 1st date torang ngan ehem2 tek, ya ingat torang, date 1st kiss ka pa (ewww) ya ingat?? 

pliss lahh... tobat maksiat. ujung ku berlagu lagu wali band bak kata kak lehot. hahaha
okeh.. maksud ISRAK ialah perjalanan yang Allah lakukan ngan Nabi saw scara terhormat dari Masji al haram hingga ke al-aqsa. maksud MIKRAJ kejadian yang telah berlaku akibat peristiwa Israk ya lah tek. banyak perkara berlaku. mun ku cerita bingong palak torang kelak. 

Peristiwa Penting


  • Beberapa peristiwa penting telah berlaku dalam bulan Rejab, antaranya:
  • Peristiwa Israk dan Mikraj (27 Rejab)
  • Malaikat Jibril melakukan pembedahan ke atas dada Rasulullah SAW.
  • Diperlihatkan keadaan syurga dan neraka melalui Rasulullah SAW.
  • Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Rasul-Rasul terdahulu.
  • Solat lima waktu difardukan ke atas umat Islam (malam Israk Mikraj)



tapi peristiwa israk dan mikraj ya berlaku lepas Nabi Muhammad saw di uji kehilangan 2 org yg nya sayangi, iaitu, bini nya, Siti khadijah dan bapak sedara nya Abu Talib masa nya sebar agama islam.

dan paling penting, tiang agama, solat kita tok diwajib kan lepas peristiwa israk mikraj ya. bayangkan lah, Allah suruh kita solat 50 waktu sehari. ya Allahh... ya banyak.... tapi betapa sayang lalu Rasullullah ngan kita nya memohon ngan Allah supaya ringan kan lah kadi 5 waktu, sampey kinek. i love you Rasullullah..

tapi nak 5 ya pun susah mok jaga. kadang orang laki, semayang jemat tiap2 minggu. nak wajid 5 waktu nya sik. nak pa ya?

cayak lah, solat tok menghubungkan kita ngan Allah, mun beres, insyaallah, Allah akan lindungi kita setiap masa. (macam ustajah la pulak)  dan ada la sigek ayat al-quran tok padah, 

‘ Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar’  

tapi, maseh juak ada orang solat 5 waktu tapi maseh molah dosa. nak pa ya gik? memang ada yang silap ya, sama ada sik khusyuk, tanpa penghayatan, just tunggang tunggit? sama2 lah kita jaga solat kita agar khusyuk, dan sempurna.


*google*


mun cakap pasal amalan tok, aku teringat cerita penulis blog/pencermah/ustaz tok masa duduk semeja dengan nya, nya cerita, ada sorang tahfiz tok, hapal quran, solat semua apa, semua nya jaga. tapi nya padah sigek nya sik pat tinggal ialah tengok filem lucah. OMG! eh salah. ya Allah.. ada juak camya.. ya kata nya, memang ada sesuatu kesilapan yang kita sik tauk. tahfiz bah.. macam2. 

                                                                                    
eh aku tok bukan lah bait glak, aku menulis sambil ya aku ingatkan diri aku sendiri apa yang aku tauk. apa yang kita boleh hayati berkenaan peristiwa israk dan mikraj pada jaman facebook tok, ialah, bagi aku... hayati yang paling simple, mun berfacebook, jangan leka, sampey lewat2 kan solat, kadang2 tertinggal solat. selain ya, daripada update status facebook nak sik tentu nganok orang jak kerja ya, apa lah salah nya kita mengingatkan kawan2 kita, JUM SOLAT!! sik rugi. ukan nak riak ya sbenar nya..mun org madah kita riak mitak puji soh orang solat duli apa.sbb kita pun nak ngingat diri sendirik..  

dan iktibar dari peristiwa ya kita bileh tengok, camne baginda Rasullullah tok sayang glak2 ngan kita, pengorbanan nya mintak kurang kan waktu solat..oh tiba2 touching. :')

jum kita sama2 selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. 

dan mok tauk, sepa2 yang posa pada 27 Rejab,  sama seperti berpuasa 60 bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa 1000 tahun.. pehh! aku tok posa sehari dah kedak pa..mun 60 bulan pa tah lagik! mok posa sok eh.. 




PELANGI: kalau ada apa aku salah diatas, hrp betul kan. harap tahun depan aku sik lupak lagi apa benda ISRAK & MIKRAJ. hari tok 28 jun, bersamaan 26 REJAB. so, esok lah ISRAK dan MIKRAJ!! 27 REJAB. ada ceramah kat masjid besar miri kot. if i not mistaken. ihihihih



gambar hiasan semata2. 
act, mok sow gambar aku jak, pakcik fotografer cuci beri ngan aku tek. harap nya nang cuci sekeping lahh. adohai. makaseh:)


1 ulasan:

Nadine Amira berkata...

testing power rangers. salam israk mikraj

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...