10 Jun 2011

How Many Frogs Did You Kiss Before You Found Your Prince?

assalammualaikum
salam sejahtera. hari jumaat malam sabtu. so, macam ne hari kitak orang? lain orang lain pesen, lain orang lain rupa.. my day? better than yesterday. ceywahh.. 

so mok cerita my day. tapi, siapalah aku tok mok ditauk hari ku camne. bukan artis atau YB. hanya insan yang suka merepak dan merepek.

oh. my day! tadik pegi lah menemani kawan aku yang datang dari Kuching jenjalan kat Miri. gi cya ctok,. gi soping, cakap2. loya2 cerita2. macam2 jak cerita biak ya koh..biasa lah lamak sik temu. setahun 6 bulan. hahaha.  paling aku ingat lah kata-kata nya

"kadang2 kita sik kan dapat apa yang kita maok, dan idam. terimak jak lah apa yang ada..." 


betul-betul, aku jawab...

dan last.. aku dapat adiah birthday! yey! orang 1st berik adiah. dan hadiah ya adalah benda yang aku carik dan inginkan. 


terima kasih kawan! NURHANNA. kau lah kawan aku dunia akhiratt=) dan bikin aku terharu nya polah kad handmade k aku.. waahh... terharu2. torang ada kawan cam kawan aku tok? xda nak... sebab kawan sik pat dimakan kot. =P

time tok kat esplened. kenalkan, kawan aku. Hana (yang hujung, yang berik hadiah) Deng (yang tengah)


dan hari tok 10 hb Jun. bercakap pasal 10 hari bulan tok, aku tabik lah dengan kakak ofis ku tok. sebab setiap 10 hb gerenti nya akan sambut ulang tahun. eh silap. ulang hari bulan wedding nya. sebab nya kawen 10 hb Nov. so, setiap bulan nya ngan suami nya akan sambut. sama ada berik adiah ka, makan kat luar kan. ala.. sumthing spesel dari hari lain.. ROMENTIK kan? 

so, aritok.. kakak opis ku plan mok berik bunga ngan laki nya. sweet ok kalau berik bunga ngan lelaki!!! aku suka....... so, sepa2 mok bunga. k kamon pikat lah saya. *kenyit mata* ;)


so kat ctok aku mengaku yang bunga ya sik da orang pun  mok berik kat aku. aku jak perasan mintak puji mok bergambar n ngeso ngan torang. ishhhh... kalau lah ada orang berik nang ku kawen terus dengan orang ya! hahah. (sound stupid). 



kadang2 aku berangan lah konon tek, tengah2 aku duduk2 kerja kat kat ofis, tang teiba seorang cina yang muka inesen, datang hantar bunga. epp.. bukan cina ya berik. nya just hantar. ok. aku pun terkejut terima sejambak bunga. ada 12 kuntum. waaaaa...macam cerita NORA ELENA. sigek2 bonet Seth berik bunga dengan elena. wwuuuuuu~ 

 OKEH> word JUST BERANGAN di mark kan. dalam dunia tok, orang jiwang2 dah hilang. dah dimakan oleh kata-kata manis.. jangan harap leh temu lelaki macam SETH (Nora Elenna). tapi bukan nak nya sebagai perogol lahh.. hahaha


sepa kata BUNGA SIK PAT DIMAKAN? faedah pun banyak. 




FAKTA:


Hospital Islam pada zaman kegemilangan Islam Bani Umaiyyah,Andalaus adalah hospital pertama yang menggunakan terapi wangian buanga ros untuk menggantikan bau ubat-ubatan. kebanyakan pesakit sembuh sebelum diberi rawatan . Puncanya adalah haruman bunga ros sebagai penwar tambahan.


Bunga Ros boleh meredakan kebimbangan dan kemurungan (anti -depressent) .

amalkan minum teh bunga ros penuh khasiat.. Boleh cuba...

Cara Penyediaan Teh bunga Ros :
petik 2 3 kuntuk bunga ros kat luar rumah kalau ada pokok la kan .
Masukkan 2/3 kuntum bunga ros ke dalam  satu cawan air panas campur tea.
Boleh di tambah air berulang kali sehingga warna merahnya pudar.
Amalkan pengambilan setiap hari untuk kesihatan dan kesegaran yang berpanjangan..
  • merawat penyakit berkaitan dengan sistem peranakan
  • menyembuhkan luka dan radang pada kulit
  • merawat masalah saraf dan sebagai ubat hidu untuk pesakit  paru-paru.
  • ekstrak nya pula digunakan untuk pesakit masalah jantung dan buah pinggang.
  • menentang bakteria dan mengatasi masalah proses penghadaman didalam perut dan usus kecil
  • mengandungi vitamin C, karotena dan kumpulan vitamin B dan K . hampir semua mineral penting boleh didapati dalam kelopak bunga ros .
  • didalam kelopakros juga ada iodin yang bagus untuk kelenjar tiroid.
  • kelopaknya yang segar bleh digunakan untuk menyembuhkan luka dan melecur serta alahan pada kulit dan masalah gatal.
  • dengan menghidu bau bunga ros segar atau minyak ros, InsyaAllah dapat melegakan pening kepala, mabuk dan lemah tenaga.
  • mengandungi kalsium yang mempengaruhi metabolisme da proses asimilasi zat makanan.
  • Merangsang pertumbuhan tisu dan penghasilan kolagen (awet muda)
  • baunya sja boleh menghilangkan sakit kepala, batuk selsema dan masalah saraf


ceywahh.. siap ada resipi gik ya. errr.. sik berani mok cuba. ada beracun ka apa.. hahaha

okeh. selain ya, mok kongsi Rahasia Setiap Warna kuntuman bunga ros. ne lah tauk teringin mok berik kawan-kawan ka...k JUM BELAJAR


BUNGA ROS MERAH. Bermaksud cinta dan sayang. Keghairahan seseorang tu boleh terjadi dengan hanya apabila dia menerima bunga ros merah.



BUNGA ROS KUNING. Sangat ceria kan warna kuning? Kuning ni bermaksud keceriaan dan kehangatan. Sangat sesuai untuk beri kepada kawan-kawan. juga beri maksud tanggungjawab, selamat datang, dan kesihatan yang baik. juga menandakan cemburu.. awww


BUNGA ROS MERAH JAMBU @ PINK bermaksud kelembutan, terima kasih. memikat, kagum, penghargaan. siapa2 yang mok takel orang. okeh, beli cepat!



BUNGA ROS PUTIH. kesucian, kemurnian, ketulusan dan kerahsiaan.



BUNGA ROS LAVENDER.: cinta pandang pertama ;)




BUNGA ROS JINGGA. keinginan dan kehasratan


BUNGA ROS BIRU. misteri dan impian tak tercapai 


 so, sepa2 yang ingin memikat. sila beri bunga sebagai pencair hati.;)

 last: suasana jem setiap petang
tiada kaitan dengan bunga, hanya pokok. 





Pelangi: tadik, cerita tentang cinta dengan office mate dan ayat paling ingat 

"you have to kiss a lot of frogs before you find your prince charming"



eh hello?? k pa cium katak??????  

Tiada ulasan:

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...