10 Julai 2011

BILA ALLAH MENGUJI KITA

oh... kekok na aku dengan muka baru draft blogspot tok. lain dah. ya lamak aku sik menulis dalam tok.. dalam kebizian dan ketidaksehatan aku membeku kan idea aku untuk bercerita. oh my day.. 



lebih 2 minggu aku simpan banyak cerita, dari miri, sampey ke kuching.. oh kuching.. suatu tempat paling aku sik suka pergi. ntah... sik suka na tempat ya. soi aku kenak tempat ya. bayang kan hari ya aku pergi, selepas settle hal penting kat sesuatu tempat. boleh aku pun henpon berolah abis beteri. sik dapat kontek sapa2 di tengah bandaraya kuching. nebes bukan kepalang....mok k public phone sik ingat no tepon. bayangkan sik ingat no henfon sepa2. mok balit pakey teksi sik tauk sine rumah usu. di bandar yang asing. OMG. 


lamak aku pk, nasib pentar... nasib muka sik malu pinjam charger kat kede fotostet kat kede belakang Sarawak Plaza. cas hp jap. n tengs amoi yang pinjamkan elektrik untuk cas hp. lepas ya baruk lah pat call usu aku mintak ambik.fuhhh~ 





mekdi breakfast @ mekdi kuching. dikala lepas beliang hati 

pemandangan kat waterfront kuching. dikala aku menunggu my dear usu ambik. ceh~ ya lamaakkkkkk ku nunggguuuuuuuuuu. mun k perauk ke seberang sempat kali


kesah ya mengingatkan aku tentang seorang ibnu sabil, datang ke opis aku rya, yang kenak rompak pada hari 27 Rejab, malam hari israk mikraj. awal pagi datang ofis di kala aku duduk sorang2 kat kaunter. 


aku di datangi seorang bujang, umur 20 han, berbekal kan muka boleh tahan, berkupiah. dan sik sangka yang orang ya mangsa rompak di masjid besar miri malam tadik. kesian tedah muka bercerita. cerita yang mengisahkan, nya dari bintulu, pegi miri ada urusan kerja, nya singgah di masjid ya, dan paking kereta tepi masjid mok solat magrib, dan lepas solat, kereta dah kenak pecah, dan semua brang2 nya hilang,duit semua hilang. henpon, laptop, kertas kerja. semua. everything................ nya tunjuk bukti laporan polis. dan orang masjid ya suggest mintak bantuan kat ofis ku kalau ada. mok balit, kereta sekda minyak. kesian.

orang kat masjid pun sik pat polah apa2, dan padah nang selalu kecurian berlaku di masjid ya. bayangkan MASJID pun orang mencuri. so, jejaka ya dengan suara bergetar bercerita dengan aku. aku apa gik, luluh lah hati ku dengar. bukan luluh apa, sedeh bah, dah la nya duit pun xda. dari malam tadik sik makan, di miri tok sekda sepa2.. (macam kes aku tek) pergi miri tok pun atas urusan kerja. dan mok kontek saudara mara di bintulu pun sik ingat no tepon dan menarik nya, nya baruk memeluk islam tahun lepas. ya nya padah, Allah memang menguji dirik nya. nya cerita,nya nang bangsa iban, tahun lepas, lepas balit dari negara Qatar, nya terdetik untuk memeluk islam. 

dan aku pecaya yang cerita nya adalah benar.dari tengok nya pun kad kerja (kerja nya menyelam) dan kad masuk islam. dan Alhamdulillah, ada bantuan yang membolehkan nya balit ke tempat asal, bantuan tambang balit ke bintulu. dan sedikit duit poket kmk orang seofis kolek berik k makan minum nya. dan terpancar wajah kesyukuran di wajah nya.

dan di kala ucapan terima kasih dengan kmk orang ofis masa ya, kmk org semua perempuan, sekda lelaki pun mok attend nya, sempat nya padah.. "insyaallah, bulan 11 tok kmk mok kawen..."

errrr?? APA KEJADAH NYA MOK PADAH YA? hahahahahahhahahahaahaha

ya lah orang padah, dugaan aku yang kecik ya, masa di kuching hariya berbanding dugaan lelaki ya, besar gik dugaan lelaki ya..dan besar lagik dugaan Rasullullah SAW dalam memperjuangkan islam. dan kebetulan hari yang Allah menduga lelaki ya, ada lah hari yang mana hari israk dan mikraj berlaku. tauk kan, dugaan Nabi Muhammad SAW, di uji oleh Allah, disaat nya berjuang, Allah tarit nyawa isteri tercinta dan bapa saudara nya dan banyak lagik dugaan nya. 







YUNA n HELIZA.
ok.
orang cakap lagi, sabtu marek. oh. ok. tengs





berikut, pemandangan di pa nama tempat ya, ha.. GRAND OIL LADY.











ya gambar2 sebagai pemandu pelancong orang datang ke miri.
saja mbak kawan jenjalan.. dan paling over bergambar bukan orang kuching, tapi orang miri. aku pun sik paham

pelangi: k bai. tido. batok menghantui diri ini. harap mendapat ikhtibar apa yang aku merepak lam tok. sesusah suah kita, jangan mudah untuk mengeluh, ada gik orang yang lebih susah dari kita. Allah menguji kita.
assalammualaikum


2 ulasan:

Ryo Azhar Rahza berkata...

iskk iskk..hebat cobaan d kch ya juwak...maka dolok blaja d kch nak?ehe...ngutik crita hal kenak rumpak d miri ya eyh..kut mek mok ngarey keta gik kak tuk

asielah_eyla berkata...

ish2...cian juak laki yar owh...hheheh...tp pa knk nak pdh bila nya kawen ,takorg da tyk kah nya dh kawen or lom??/hheheheh..sal gmbr tek,mena juak org kuching g miri tp org miri nok bgmbr bkn cdak...hihihihihi..lucu na...

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...