12 Ogos 2010

dunia dah macam2..eh, bukan ya tjuk sbnar. ha, tok nya.CARA SOLAT TERAWIH SENDIRIAN.


salam ramadhan kawan2... best sik pOsa? best o.. dah la panas terit jak hari, pelangi ada terbca berita harian Online tdikan, nya cakap, memang ramalan panas terit sepanjang ramdhan tok dan dijangka hujan di pagi syawal.. wawa.. ya ramalan manusia, Allah lah menentu segala nya kan? dugaan hari panas2 tok. syukur lah kerja dalam ekon, ilek2, p otak kurang rilek la.. berbanding orang2 nak kerja panas2 ya, puasa juak cdaknya. serius. dak bangla2 ya kot... ngan dak endOn ya. camne aku tauk, sebab cdaknya gagO nak mintak jadual puasa la, kagum tangga cdaknya. mun sik pOsa, k pa juak cdak mintak banyak2 kan..



tapi nak, aku teringat bah kesah siang tek!!! kat depan ofis ku. kurang ajar bah perlakuan. ada ka, molah bad romance kat dalam kereta?? camne aku tauk? sebab officemate ku tertangga keta gerak2 paloi lalu.dah ya nya tga kat dalam...........................hah..mls ku nak cerita. dah ya nak, nak terOk sekalik, mekOrg tilit2, keluar dak2 kapel ya, berpakaian baju melayu laki ya, dan mpuan ya pake bju kurung!! nang kurang asam. sambil ya bha,mpuan ya keluar2 dri keta, smbil ato2 rambut, n lap2 mulut. babun utan juak. dah la k baju melayu, kurong pa suma, dalam keta, terOk nya, keta ya depan OPIS aku~ nang bongok. opis aku bh. ukan opis cina ka pa.. dah bulan pOsa. ya lah dalam pemikiran aku, maybe dak2 ya bOk abis nikah di jais kali.. ya sik sabar.. hah~ cali ada juak. geleng palak ada juak.macam2... bOh jak anak nak jadi lak buang lam tOng sampah k~ :( nak kiamat dunia kali... ya Allah... jangan lah dolok.. aku lOm kawen gik... heeeee..:D amalan pun lom cukup...:(


hari tok, dah masuk hari ke2 aku berpuasa, alhamdulillah. abis, ok juak la. sik merinsak nyawa, pabila tiba malam, aku teringin pulak mOk g terawih.. tapi surO pun jauh ckit, takut mun balit sowang2 malam2.. bak kata becoming HOT MAMA tek, anak dara sik digalakkan gi surau malam2, boleh membahaya kan diri.. disebab ya lah aku pk bgus aku solat terawih kat umah jk, selesa, rilex, dan selamat. then aku reserch2 la camne nak solat terawih sowang2. gik pOn , cara solat terawih pOn aku sik ingat.. heheh.puasa setahun sekali, ya pun jarang nk solat terawih.. terOk nya aku.. ok lah, aku baca2 tek, aku dapat rumuskan bahawa, solat terawih sendiri seperti berikut:



- aku baca :Pada zaman Rasulullah s.a.w. sembahyang Tarawih dikerjakan sebanyak 8 rakaat saja supaya tidak menimbulkan sesuatu keberatan. so, aku pilih 8 jak lah... p 20 bleh juak... mana2 yang mampu

- Lafaz Niat Sembahyang Tarawih:
"Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat ma’mum kerana Allah Taala"

kalau ikut imam, x payah baca surah apa2 pun.  kalau sensorang ya, bacalah apa2 surah yang dihafal lepas fatihah tu, walau pun surah yang sama berulang kali... yang penting khusyuk & ikhlas kepada Tuhan.. 
 
- 8 rakaat tu di buat dengan 4 salam, iaitu setiap 2 rakaat 1 salam.  kemudian niat dan habiskan 2 rakaat lagi sampai ler habis 8 rakaat tu.  pas ya baca la apa2 doa, mintak aper jer yang nak dari Tuhan... Dia Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui...

- habis 8 rakaat tu, di sambung ngan solat witir, biasanya orang buat 3 rakaat.  3 rakaat ni knk lain dari solat wajib Maghrib... sebab tu orang buat dengan 2 salam iaitu 2 rakaat dulu dan kemudian 1 rakaat jak.  Yang utama nya setiap rakaat ada baca fatihah & diikuti ngan baca surah lain dengan kuat (termasuk pada rakaat ke3) kerana nak bezakan ngan solat wajib Maghrib.


*tolong perbetulkan kalau ada silap k*


 ya nak aku paham..simple kan?? so, skrg sik da alasan sik solat terawih. kat rumah pun bleh bah.. hargailah Ramadahan tok, takut sik temu ramadhan akan datang k... ;D




1 ulasan:

✿✿ Y-A-N-N ✿✿ berkata...

terok juak orang ya tek, su.
berik malu jak. huhu

Nurkilan Pelangi Nok latest !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...